Досвід робрти

Вступ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2
Розділ І. Організація групової роботи на уроках математики
1.1. Причини загубленого інтересу до знань . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3
1.2. Групова форма навчання . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4
1.3. Технологія структурування навчання в групах . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
Розділ ІІ. Методичні розробки
2.1. Множення раціональних чисел . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
2.2. Множення раціональних чисел . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
2.3. Властивості множення раціональних чисел. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .20
2.4. Коефіцієнт. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .25
2.5. Розподільна властивість множення . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
2.6. Зведення подібних доданків . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
2.7. Розв'язування вправ і задач . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
2.8. Самостійна робота . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
2.9. Ділення раціональних чисел . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .41
2.10. Розв’язування вправ на ділення раціональних чисел . . . . . . . . . . . . . . . 44
2.11. Розв’язування вправ на ділення раціональних чисел . . . . . . . . . . . . . . . 46
2.12. Розв’язування задач і вправ. Самостійна робота . . . . . . . . . . . . . . . . . .49
2.13. Множення і ділення раціональних чисел . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
2.14. Самостійна робота . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .55
2.15. Розв’язування вправ на всі дії з раціональними числами . . . . . . . . . . . 57
2.6. Математичний КВК для учнів 5 – 6 класів . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .61
2.7. Ключі від форту Математика . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .65
Висновки . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . 69
Література . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70

Вступ
    Сучасне життя розвивається бурхливими темпами, тому відбулися вагомі зміни у системі освіти. Учитель, навіть найталановитіший, уже не може бути єдиним джерелом інформації. Особливої актуальності набувають проблеми формування творчої особистості, виховання молодої людини як громадянина на основі оволодіння гуманістичними цінностями , нормами демократичної культури.
Тому вважаю, що головна мета школи збудити, дати виявитися самостійним творчим силам дитини, виховати людину з широким розумінням своїх обов’язків, з незалежним високим розвиненим розумом, таку людину, яка проведе в життя свою незалежну думку. Ця людина має бути творчою та успішною. А нова школа – школою творчості та успіху. Звичайно, досягти цієї мети шляхом використання лише традиційних форм та методів організації навчальної діяльності неможливо. Вирішенню цієї проблеми значною мірою сприяє впровадження у навчально-виховний процес активних методів навчання, серед яких провідну роль відіграє робота в групах, які дають змогу учням формувати знання шляхом інтенсивної самостійної пізнавальної діяльності й, разом з тим, сприяють розвитку індивідуальних творчих здібностей.
      Традиційне навчання з його авторитаризмом, орієнтацією на середнього учня, перевагою репродуктивної діяльності над пошуковою не відповідає вимогам часу. Тому настала необхідність переходу від «передачі знань» до «навчання вчитися», «навчати жити». Сучасному учневі не так треба подати тему, як навчити осмислювати її, а він вже потім шукатиме інформацію, яка допоможе реалізувати проблему. Отож повернути учням інтерес до шкільних предметів, зробити навчання цікавим, посилити бажання учитися спонукає до пошуків. На мою думку, сприяти вирішенню поставлених перед освітою завдань мають інтерактивні технології навчання. Саме цим обумовлюється актуальність проблемного питання над яким працюю.
Чи може сучасний урок бути радісним і цікавим для учнів? Чи може він розкрити творчий потенціал особистості, поставивши її в ситуацію морального вибору й підготувати до самостійного рішення? Досвід доводить, що може, однак лише за умови, якщо процес навчання перевести на інноваційну основу шляхом перебудови педагогічної технології самого вчителя і навчальної технології учня, змінивши сам підхід до здобуття знань.
Таким чином, однією з найбільш поширених сьогодні форм навчання є його групова організація. Саме групове навчання може стати не лише важливим резервом підвищення ефективності навчання математики, а й сприяти активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів, перетворенню їх із об’єктів у суб’єкти навчання, формуванню у них самостійності, здатності до самоосвіти та самовиховання. Саме цим обумовлюється актуальність даної теми.


І. Основна частина
1.1 Причини загубленого інтересу до знань
До найбільш поширених належить невміння вчитися й долати труднощі пізнавальної діяльності. Навчання – це нелегка праця, яка вимагає від учня багатьох спеціальних навичок, чимало сили волі, без чого неможливо досягти успіху у навчанні.
На друге місце потрібно поставити об’єм та складність матеріалу, який треба засвоїти і запам’ятати. Педагоги часто організовують діяльність без опори на бажання й мотиви учнів.
Ще одна важлива причина небажання вчитися – убогість шкільного життя і навчального процесу. Монотонність і одноманітність занять, діяльності вчителів, відсутність швидкої зміни подій, яскравих вражень і нових зустрічей та необхідність довгий час сидіти і майже не говорити – все це робить шкільне життя нудним і невеселим. І це тоді, коли навкруги стільки спокус: телебачення, комп’ютерні ігри, розваги на вулиці.
    Застарілість матеріальних засобів навчання (прилади, наочність) і відсутність нових значно знижують якість уроків.
      Це часто налаштовує учнів проти вчителів і навчання, або, іншими словами, школа відбиває в дітей бажання навчатися.
Багато які з педагогів до сьогодні будують урок за традиційною структурою, де переважають пасивні форми роботи учнів.
     Негативним фактором є не стільки саме елементи структури, скільки те, що в силу традиції та інертності ці елементи практично з усіх предметів повторюються на кожному уроці. Одноманітність, як відомо втомлює.
Але головна біда в тому, що на цих уроках учні пасивні, в переважній більшості отримують готові знання, урок ведеться у формі монологу вчителя.
      Якщо такий підхід здійснювати постійно, протягом тривалого часу, то ми матимемо (і маємо) такі негативні наслідки, як нездатність учнів до аналізу і самостійного осмислення інформації та неспроможність приймати незалежні рішення.
      Отже, назріло дуже серйозне протиріччя між фундаментальним, генеральним становищем уроку в системі освіти і байдужістю до нього в сучасних умовах.

1.2. Групова форма навчання
    Групова форма навчання — вид навчальної діяльності учнів на уроці, що характеризується поділом учнів на групи; це така форма організації навчального процесу у школі, коли учні, працюючи у малих (2-7 осіб) групах, об'єднані спільною навчальною метою і колективно-розподіленою діяльністю, а вчитель керує роботою кожного з них опосередковано, через завдання, якими він спрямовує діяльність малих груп. Така модель легко й ефективно поєднується з традиційними формами та методами навчання і може застосовуватися на різних етапах навчання.
      За такої організації навчання я керую роботою кожного учня опосередковано, через завдання, якими я спрямовую діяльність групи. Групове навчання відкриває для учнів можливості співпраці зі своїми ровесниками, дає змогу реалізувати природне прагнення кожної людини до спілкування, сприяє досягненню учнями вищих результатів засвоєння знань і формування вмінь.
     Зарубіжні дослідження групового, конкурентного й індивідуального навчання мають тривалу історію і безперечно доводять, що співробітництво, на відміну від конкуренції та індивідуальної діяльності, забезпечує:
а) вищий рівень досягнень і більшу продуктивність;
б) панування турботливіших, чуйніших взаємин;
в) міцніше психологічне здоров’я дітей, соціальну компетентність і самоповагу.
В груповій навчальній діяльності я керую роботою кожного учня опосередковано, через завдання, які пропоную групі та які регулюють діяльність учнів. Мої стосунки з учнями набувають характеру співпраці, тоді коли я безпосередньо втручаюся у роботу груп , тому у разі, якщо в учнів виникають запитання, вони звертаються до мене по допомогу. Це наша спільна діяльність.
Відомо, що учням буває психологічно складно звертатись за поясненням до вчителя і набагато простіше — до ровесників.
    Як вид навчальної діяльності школярів, групова діяльність багатофункціональна. У груповій навчальній діяльності учні показують високий рівень навченості. Пояснюється це тим, що "в цій роботі слабкі учні виконують за обсягом будь-яких вправ на 20—30% більше, ніж у фронтальній роботі. Групова форма роботи сприяє також організації більш ритмічної діяльності кожного учня"( А.В. Петровський)
     У педагогічній психології розрізняють три рівні засвоєння знань і способів діяльності учнів.
І. Свідоме сприйняття, розуміння і запам'ятовування знань, застосування їх у знайомих ситуаціях і діяльність «за зразком» або у схожих ситуаціях.
2. Уміння застосовувати знання у нових ситуаціях.
3. Здійснення пошукової творчої діяльності у нових ситуаціях.
        Врахувавши ці теоретичні настанови, на практиці виділяю п'ять основних груп учнів. Розділення дітей на групи в класі не є постійним – склад груп змінюється, залежно від успіхів, розвитку дітей.
В першій групі – найсильніші, найпідготовленіші учні, які будь-які задачі розв’язують без допомоги, або складні задачі розв’язують за незначної моєї поради, натяк (в цій групі може бути від 1-2ох учнів, до декількох, в залежності від класу. З цими учнями займаюся в позаурочний час.
Друга група – старанні, наполегливі, працьовиті учні. Встигають завдяки своїй наполегливості, старанності, відповідальності. Треба їм приділити достатньо уваги. Відповісти на питання, розібрати помилки.
Третя група – без допомоги розв’язують типові завдання, але задачі складніші, які потребують декількох логічних кроків, нестандартні задачі не можуть розв’язати . Ці діти потребують великої уваги, треба показати логіку міркувань, розвинути їх інтелект, учбові навички, вміння.
Четверта група – дуже повільно обмірковують, повільно працюють. Вони потребують більшого контролю ніж всі останні учні. Їх неможливо квапити, сварити. Знову стає головним – розвиток навчальних навичок, вмінь, уваги, пам’яті , зосередженості.
П’ята група – окремі учні, які не можуть працювати самостійно, не виконують завдань середньої складності. Для них – окремі спеціальні завдання, завдання за зразком, тощо.
      Зазвичай я не коментую, за яким принципом створюються групи, за винятком заохочення учнів. Враховуючи сучасну загальнопедагогічну проблему - гуманізацію науки, два основні аспекти якої — гуманне, неупереджене, справедливе, чуйне, ввічливе ставлення до учня з одного боку, а з другого — подання математики як складової частини загальнолюдської культури, наближення її змісту до людських потреб, — об’єдную учнів у групи кількома різними способами, залежно від мети уроку.
   Щоб розвинути пізнавальні і творчі здібності учнів, застосовую роботу в парах, використовуючи різноманітні способи утворення пар (один проти одного – із сусідом по парті – із тим, хто сидить позаду (спереду)), роботу в трійках, взаємне навчання. Використовую методику незакінчених речень, «Мозковий штурм», «Мікрофон». Група починає працювати лише за умов, коли будуть успішно визначені обов'язки кожного з членів. Тому в ній обов'язково повинні бути лідер, хранитель часу, секретар і доповідач. Позитивним у створенні груп є те, що всі учні цілеспрямовано працюють над ситуативною проблемою, між учнями виникають розуміння один одного, бажання допомогти, підказати, підтримати. Учні, що мають низький рівень навченості, також стають активними учасниками процесу. Роль учителя – спрямувати роботу учнів, виявити рівень знань і вмінь, враховувати їх ідеї.
     Практикуючи роботу в групах на своїх уроках, я зрозуміла, що створення груп одного рівня знань є доцільним у процесі вивчення нового матеріалу. Учні першої та другої груп займаються навчальними дослідженнями, третя і четверта групи розв'язують типові задачі, розбирають готові розв'язки або користуються зразками аналогічних задач, а звільнений час учителя спрямовую на роботу з учнями п'ятої групи: пояснення і опрацювання теорії, розв'язування однокрокових задач.
    Створення різнорівневих груп доцільніше на уроках закріплення вивченого матеріалу, коли, опитавши кращих учнів, я можу доручити їм підготувати до відповіді інших, розібрати готову задачу, пояснити її іншим учням тощо.
       Наприклад, на уроках формування знань та вмінь учні працюють у групах (4-6 чоловік) різних рівнів. Кожна група за певний час повинна розв'язати задачу. Після того як час закінчився, представник групи захищає ідеї розв'язання задачі. Отримана ним оцінка, у виставленні й обґрунтуванні якої бере участь увесь клас, ставиться всім членам групи. Оскільки члени групи не знають наперед, хто з них відповідатиме, то вони зацікавлені, щоб кожен був добре підготовлений, і це стимулює їхню ефективну роботу. Склад груп можна змінювати, виходячи зі своїх міркувань. Далі група сильних учнів одержує окреме завдання творчого характеру, а решта учнів пишуть самостійну роботу, яка складається із завдань, аналогічних розв'язаним. Самостійну роботу перевіряється та оцінюється. При цьому вчитель керується особистісно-орієнтованим підходом до навчання учнів: кожний отримує посильне і водночас настільки складне завдання, щоб для його виконання прикласти розумове напруження. Слабкий учень прагне до рівня середнього, середній - до рівня сильного, сильний до самовдосконалення своїх здібностей.
Цікавими для дітей є уроки узагальнення і систематизації знань, де вони працюють у різнорівневих групах. Урок проходить у вигляді естафети. Команди сформовані за рівнями навчальних досягнень. У кожній з них - 4 учні. Учасники команд одночасно починають усно розв'язувати приклади, записуючи на дошці тільки відповідь. Далі передають естафету іншому учаснику, який може виправити помилку товариша, а потім розв'язати своє завдання. Всі завдання поділені на блоки. З кожним наступним блоком вони ускладнюються і оцінюються більшою кількістю балів. Так із застосуванням групової навчальної роботи з'являються нові можливості для співпраці вчителя й учнів.
У практичній діяльності приділяється увага формуванню в учнів інтересу до вивчення предмету, розвитку в них самостійного логічного мислення.
Без постійного контролю знань неможливо досягти їх усвідомленості та міцності. Тому, разом з традиційними формами обліку знань (контрольні, самостійні роботи тощо) використовую парний взаємоконтроль. Учні, контролюючи один одного, навчаються контролювати й себе. Кожен учень у цьому разі працює почергово як учитель або як учень. Пари можуть бути як постійного, так і змінного складу.
     Моя робота – розвиток творчих здібностей учнів. Це і є метою моєї діяльності. Готуючись до уроків, обов’язково аналізую зміст матеріалу, чітко виділяю учням те, що треба зберегти в пам’яті , запам’ятати . Важливі висновки, формули, правила, закони, типові питання, завдання – від них залежить розвиток мислення, розумових здібностей, якість навчання. Вчу умінню користуватися знаннями. Учні ведуть спеціальні зошити (блокноти) для запису матеріалу, який треба берегти в пам’яті. Вчу учнів виділяти головне. На полях у робочому зошиті яскраво записуємо те, що важливо, що треба запам’ятати, звернути увагу (використовуємо знак «!»). Вчу спостерігати, вчу бачити, зосереджуватися.
Використовую на уроках повчальні моменти казок, притчі, випадки з життя, прислів’я , цитати. Це подобається учням та доступно, без зайвих нотацій вчить тому чи іншому.
     Разом з цим наголошую на додаткові необхідні знання, для індивідуального вивчення на уроці і в позакласний час, на необов’язкові питання, на питання, задачі «високого рівня». Формую поняття, що знати – це значить ще й вміти застосовувати знання, чим більшими знаннями володіє учень, тим легше йому вчитися.
      Прагну, щоб знання учня були не кінцевою метою, а засобом, щоб вони не перетворювалися в мертвий багаж, а жили в розумовій праці дитини. На уроках прагну до активності, насамперед думки учня, щоб знання добувалися за допомогою вже набутих знань, щоб перед дітьми постало питання, на яке треба знайти відповідь. Хочу, щоб учні запам’ятовували учбовий матеріал через його осмислення. Бо зрозуміти – ще не значить знати, для знань потрібно осмислити, володіти знанням наче уявною кулькою, що обертається до учня потрібним йому боком. Осмислювання часто можна досягти через практичну роботу. В цьому також важливим є застосовування знань. А саме осмислення є водночас і поступовим запам’ятовуванням . Тому на уроках після пояснення нового матеріалу прошу учнів зробити висновок, сформулювати правило, алгоритм виконання, теорему, тощо. Завжди заохочую учнів до цього творчого процесу, самостійного «відкривання», створення математичних понять, правил, теорем, тощо. На уроках вчу працювати з підручником (знайти відповідь, прочитати про…, скласти план, законспектувати). Взагалі на уроках важливо показати учням : Що? Як? Навіщо?
       В своїй діяльності багато уваги приділяю формуванню в учнів навичок навчання, які будуть потрібні їм у процесі життя, самостійності в оволодінні інформацією, знаннями.

1.3. Технологія структурування навчання в групах
     Об’єднавши учнів у групи й поставивши їм завдання працювати разом, не можна розраховувати, що саме заохочуватиме до спільної діяльності. Не всі групи є групами співробітництва. Об’єднання в групи нерідко завершується конкуренцією, причому в тісному просторі, або зумовлює окрему, індивідуальну діяльність, поєднувану з розмовами.
     Педагоги самі себе обманюють, якщо думають, що добрих намірів і відповідних указівок („працюйте разом”, „співпрацюйте”, „будьте єдиним колективом”) вистачить, щоб члени групи по – справжньому почали працювати разом.
Необхідно організувати урок таким чином, щоб учні справді працювали в режимі співпраці, а для цього треба запустити механізм співпраці. Суттєвими компонентами співробітництва є позитивна взаємозалежність, особистістна взаємодія, індивідуальна і групова підзвітність, навички міжособістістного спілкування і спілкування в невеликих групах, обробка даних про роботу групи.
  • Позитивна взаємозалежність
    Це перший і найважливіший елемент при структуруванні навчання в групах. Його можна вважати успішно вибудованим, коли члени групи розуміють, що вони зв'язані один з одним такою мірою, що один не може бути успішним, якщо не будуть успішними всі. Коли позитивна взаємозалежність вибудувана міцно, для всіх стає цілком зрозуміло, що:
а) зусилля кожного члена групи потрібні й незамінні для успіху всієї групи;
б) кожен член групи робить внесок у спільні зусилля групи. Це породжує відданість і зацікавленість не тільки у власному успіхові, а й в успіхові інших членів групи, що становить сутність кооперативного навчання. Якщо нема позитивної взаємозалежність, нема і співпраці.
  • Особистістна взаємодія
Це другий основний елемент спільного навчання, що стимулює діяльність. При цьому важливо, щоб учні розташовувалися обличчям один до одного. Вони мають разом займатися реальною діяльністю, спільно використовуючи наявні можливості, допомагаючи один одному, підтримуючи, заохочуючи й радіючи досягненням товаришів
    Завдяки цьому групи кооперативного навчання є водночас системою академічної підтримки (кожен учень має когось, кому небайдужі його успіхи у навчанні, бере на себе зобов’язання з надання допомоги) й особистісної підтримки (кожен учень має когось, хто йому по – справжньому відданий). Саме завдяки особистісній взаємній підтримці в процесі навчання члени групи покладають на себе зобов’язання один стосовно одного і виявляють відданість загальним цілям.
  • Індивідуальна підзвітність
     Це третій основний елемент навчання у групах. Група несе відповідальність за досягнення групових цілей, а кожен член групи має відповідати за результати своєї роботи.
      Індивідуальна підзвітність існує, коли оцінюють діяльність кожного учня. При цьому результати повертаються у групу загалом і до кожного окремо, щоб з’ясувати, хто потребує більше допомоги, підтримки та схвалення в процесі навчання. Мета навчання в групах полягає в тому, щоб кожен член групи реалізувався як повноправна особистість.
     Учні навчаються спільно, але згодом набувають індивідуальної компетентності.
  • Розвиток міжособистістного спілкування та спілкування в групах
Це четвертий основний елемент спільного навчання. Спільне навчання складніше за конкурентне чи індивідуальне, оскільки учні мають одночасно виконувати певне завдання (вивчення змісту навчального предмета) і здійснювати групову роботу ( ефективно функціювати як члени єдиної групи).
Вміння, необхідні для ефективної співпраці, не з’являються за змахом чарівної палички. Це вміння необхідно розвивати.
  • Аналіз даних про роботу в групах
П’ятим елементом навчання в групах є обробка (аналіз) даних про роботу групи. Таке опрацювання відбувається, коли члени групи обговорюють, наскільки успішно вони досягли своїх цілей, підтримують ефективні робочі взаємини.
Група має з’ясувати, які саме дії членів комісії корисні, а які безрезультатні, й дійти висновку стосовно подальшої діяльності, зокрема визначити, що залишити, а що змінити у своїй поведінці.
  • Організація групової діяльності
Організовуючи групову діяльність, потрібно:
1. Розподілити клас на групи з метою досягнення конкретного навчального результату.
2. Змінювати склад групи залежно від змісту й характеру навчальних завдань.
3. Визначити завдання кожній групі, яка розв’язує певну проблему.
4. Виконувати завдання в групі в такий спосіб, щоб можна було оцінити індивідуальний внесок кожного члена групи окремо та групи загалом.



Тема. Множення раціональних чисел
Мета уроку: сформувати в учнів уявлення про зміст дії множення раціональних чисел з однаковими і різними знаками, виробити вміння застосовувати отримані знання під час обчислень; розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення; виховувати дисциплінованість, працьовитість, акуратність.
Обладнання та наочність: підручник, роздавальний матеріал,
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
I. Організаційний етап
Привітання
Перевірка присутності учнів: кількість за списком, кількість присутніх на уроці, відсутніх.
Перевірка готовності учнів та кабінету до уроку.
II. Перевірка домашнього завдання.
Перевірити виконання індивідуального завдання за бажанням учнів.
III. Аналіз контрольної роботи.
Оголосити результати контрольної роботи, здійснити аналіз типових помилок, яких припустилися учні під час виконання контрольної роботи.
IV. Актуалізація опорних знань
Бліц-опитування
1. Обчисліть:
а) ; б) ; в) ; г) .
2. Напишіть у вигляді добутку суму:
а) ; б) ; в) .

V. Формулювання теми, мети й завдань уроку; мотивація навчальної діяльності
Оголошення теми уроку
Формулювання разом із учнями мети й завдань уроку
Мотивація навчальної діяльності
Ви вмієте знаходити добуток двох додатних чисел. А добуток додатного і від’ємного чисел; двох від’ємних? Розглянемо задачу. Протягом 4 місяців фермер-початківець брав кредити по 3 тис. грн щомісяця. Отже, за 4 місяці взято тис. грн кредиту. Борг позначимо від’ємними числами, тобто –12 тис. грн. Таким чином, у тисячах гривень можна записати так: . Які знаки мають множники і добуток? Яка залежність між модулями множників і модулем добутку?
VI. Засвоєння нових знань
План викладання нового матеріалу
1. Правило множення раціональних чисел з однаковими знаками.
2. Правило множення раціональних чисел з різними знаками.
Лекція зі складанням конспекту
Ще раз звернути увагу учнів на те, що , і, міркуючи аналогічно, можна знайти добуток . Маємо: . Оскільки наявна переставна властивість множення , то , а оскільки –15 протилежне 15, тобто , то . Отже, щоб помножити два числа з різними знаками, треба помножити їх модулі й перед отриманим добутком поставити знак «–».
Порівняємо, наприклад, і .
Отже, якщо поміняти знак одного множника, то знак добутку зміниться, а якщо змінити знак обох множників, то знак добутку залишиться попереднім.
Щоб помножити два від’ємних числа, треба помножити їх модулі.
Наприклад, а) ; б) ; в) ; г) ; д) ; е) ; ж) .
Як бачимо, для будь-якого раціонального числа: , .
Зверніть увагу, що ; ; ; .
Орієнтовний конспект учня
У разі множенні раціональних двох чисел їх модулі перемножують, а знак ставлять за такою схемою:
; ;
.
Наприклад, ; ; .
Для будь-якого раціонального числа:
; ; ; ; ; .
VII. Первинне закріплення знань
Виконання усних вправ
1. Який знак має добуток:
а) ; б) ; в) ; г) ?
2. Обчисліть:
а) ; г) ; ж) ;
б) ; д) ; з) .
в) ; е) ;
Робота учнів біля дошки
Підручник
Дидактичні матеріали
Робота в групах за картками
Картка № 1
1. Виконайте множення:
а) ; в) ; д) ; ж) ;
б) ; г) ; е) ; з) .
2. Знайдіть значення виразу , якщо:
а) ; б) ; в) ; г) .
3. Запишіть у вигляді добутку:
а) ; в) ;
б) ; г) .
4. Знайдіть значення степеня:
а) ; б) ; в) ; г) .
Картка № 2
1. Виконайте дії:
а) ; г) ; б) ; д) ; в) ; е) .
2. Запишіть кожне з чисел –1; –9; –100 у вигляді добутку двох протилежних чисел.
3. Визначте, додатним чи від’ємним є число a, якщо:
а) ; б) ; в) ?

Перевірити й оцінити кілька робіт за бажанням учнів.
VIII. Підбиття підсумків уроку
Запитання до класу
1. Як знайти добуток двох від’ємних чисел?
2. Як знайти добуток двох чисел із різними знаками?
3. За якої умови добуток кількох чисел дорівнює нулю?
IX. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
Завдання для всього класу
Підручник
Індивідуальне завдання
Виконайте дії:
а) ; б) .


Тема. Коефіцієнт
Мета уроку: сформувати в учнів уявлення про зміст поняття коефіцієнта, спосіб перетворення добутку, який містить числові й буквені множники, виробити вміння обчислювати коефіцієнти буквених виразів; розвивати логічне мислення, пам’ять; виховувати акуратність.
Очікувані результати: учні повинні пояснювати, що таке коефіцієнт вираз, вміти вказувати коефіцієнт буквеного виразу.
Обладнання та наочність: підручник, роздавальний матеріал,
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
I. Організаційний етап
Привітання
Перевірка присутності учнів.
Перевірка готовності учнів та кабінету до уроку
II. Перевірка домашнього завдання
Перевірка шляхом коментування з місця
Графічний диктант (так , ні_)
Визначте, який знак має добуток, якщо він складається з:
а) одного додатного й одного від’ємного множників;
б) двох від’ємних і одного додатного множників;
в) двох додатних і одного від’ємного множників;
г) трьох від’ємних і двох додатних множників;
д) двох додатних і двох від’ємних множників;
е) ста одиниць зі знаком «–»;
ж) чотирьох від’ємних множників;
з) трьох від’ємних множників;
и) двадцяти п’яти множників, кожен із яких дорівнює ;
к) десяти від’ємних і п’яти додатних множників;
л) трьох від’ємних і семи додатних множників;
м) дев’яти від’ємних і двох додатних множників.
Ключ-відповідь:
Запропонувати учням здійснити самоперевірку за ключем-відповіддю, заздалегідь підготовленим на відкидній дошці.
III. Актуалізація опорних знань
Виконання усних вправ
1. Спростіть:
а) ; б) ; в) ; г) .
2. Прочитайте запис. Що він означає?
а) ; б) ; в) 5; г) .
3. Замість зірочки поставте таке число, щоб справджувалася рівність:
а) ; в) ; д) . б) ; г) ;
IV. Формулювання теми, мети й завдань уроку; мотивація навчальної діяльності
Оголошення теми уроку
Формулювання разом із учнями мети й завдань уроку
Мотивація навчальної діяльності
Розглянемо вираз . Як бачимо, він містить числовий множник 2,5 і буквений x. Тож сьогодні поговоримо про числовий множник у виразах.

V. Засвоєння нових знань
План викладання нового матеріалу
1. Поняття коефіцієнта.
2. Перетворення добутку, який містить числові й буквені множники.
Робота з підручником
Підручник
Бесіда зі складанням конспекту
1. Що таке коефіцієнт виразу?
2. Як його знайти?
3. Де повинен стояти коефіцієнт у буквеному виразі, записаному у вигляді добутку?
4. Чому дорівнюють коефіцієнти у виразах –а і a?
Орієнтовний конспект учня
числовий множник, –5 — числовий коефіцієнт.
числовий множник, –20 — числовий коефіцієнт.
, коефіцієнт –12.
a — коефіцієнт 1.
а — коефіцієнт –1.
Коефіцієнт у буквеному виразі, записаному у вигляді добутку, повинен стояти на першому місці.
VI. Первинне закріплення знань
Виконання усних вправ
1. Назвіть коефіцієнти виразів ; –x; ; ; n; .
2. Визначте коефіцієнт:
а) ; в) ; д) .
б) ; г) ;
Робота учнів біля дошки
Підручник
Індивідуальна робота за карткою
Картка
Спростіть вираз і вкажіть його коефіцієнт:
а) ; д) ; и) ;
б) ; е) ; к) .
в) ; ж) ;
г) ; з) ;

Розв’язання до картки
Нехай цей коефіцієнт — k.
а) ; ;
б) ; ;
в) ; ;
г) ; ;
д) , ;
е) , ;
ж) ; ;
з) ; ;
и) ; ;
к) ; .
Перевірити й оцінити кілька робіт за бажанням учнів.
VII. Підбиття підсумків уроку
Запитання до класу
1. Як знайти коефіцієнт виразу?
2. Назвіть коефіцієнт виразу:
а) ; б) ; в) ; г) .
VIII. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
Завдання для всього класу
Підручник
Індивідуальне завдання
Спростіть вираз і вкажіть його коефіцієнт:
а) ;
б) .


Тема: Розв’язування вправ на всі дії з раціональними числами.
Мета: Узагальнити й систематизувати знання і вміння учнів із даної теми; вчити застосовувати їх для розв’язування вправ з впровадженням інтерактивних технологій; виховувати навички взаємодопомоги, проводити об’єктивний самоаналіз, показати учням їх рівень навчальних досягнень; створити ситуацію успіху для кожного учня.
Обладнання: Роздаткові картки, підручник
Тип уроку: Узагальнюючий.
Хід уроку

І. Організаційний момент.
Привітаємо гостей на нашому уроці. Я вважаю, що сьогодні ми з вами попрацюємо успішно і наші гості будуть задоволені від зустрічі із нами.
ІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку.
На сьогоднішньому уроці ми будемо виконувати всі над раціональними числами.
Етап цілепокладання.
Дані знання нам потрібні для подальшого вивчення математики й інших предметів: фізики, хімії, економіки. А для цього треба постійно тренуватися в розв’язуванні квадратних рівнянь. Ці тренування допоможуть вам успішно скласти тематичне оцінювання у формі контрольної роботи, в старих класах ці вміння знадобляться і на екзаменах.
Правила гри.
Урок проведемо у формі гри «Останній герой». Під час гри ви потрапите на безлюдний острів «Раціональних Чисел»
Змагатися будуть два племені: Розумники і Всезнайки.
Кожна команда повинна пройти через деякі випробування. У кожному змаганні за правильну відповідь команда отримує «захисний татем», який принесе команді певну кількість балів. За неправильну відповідь команда не отримує жодного бала. За правильну відповідь із деяким запізненням можна отримати «татем» із меншою кількістю балів. За порушення дисципліни отримуєте «чорну мітку», за яку знімається один бал.
Кожен гравець має внести свій посильний внесок у перемогу племені. Ви повинні бути дисциплінованими, активними, уважними. Перемагає плем’я, яке набирає найбільшу кількість балів. По закінчені гр. кожне плем’я може по-своєму розпорядитися цими балами: розподіливши між членами команди (оцінивши), враховуючи вклад кожного в боротьбу за перемогу.
Плем’я-переможець називає «останнього героя», тобто учня, який на думку племені, був найкращий і зробив найбільше для перемоги. «останній герой отримує персональний «12-бальний татем».

ІІІ. Актуалізація опорних знань.
«Що ти візьмеш з собою на стрів?»
Перед тим як вирушити на острів Раціональних Чисел, ви повинні взяти з собою все необхідне, а саме: правила необхідні для того, щоб правильно розв’язувати квадратні рівняння.
Я зачитую частину правила, а ви повинні його закінчити.
1. Яке число відноситься ні до додатних, ні до від’ємних чисел?
2. Які числа є раціональними?
3. Сформулюйте правило додавання чисел з різними знаками.
4. Як додати два від’ємних числа?
5. Чому дорівнює сума протилежних чисел?
6. Як помножити два числа з різними знаками?
7. Як помножити два від’ємних числа?
8. Які знаки повинні мати два числа, щоб їх добуток був додатним числом?
9. Сформулюйте правило розкриття дужок, перед якими стоїть знак «-»
10. Сформулюйте правило розкриття дужок, перед якими стоїть знак «+»
11. Які доданки називаються подібним?
12. Що треба зробити, щоб звести подібні доданки?
13. Як знайти частку двох чисел з різними знаками?
14. Як знайти частку двох від’ємних чисел?
ІV. Узагальнення і систематизація практичних умінь і навичок.
Перевірка домашнього завдання. «Висадка на острів»
Для успішної висадки на острів необхідно подолати перешкоди, які зустрічаються на шляху. А для цього необхідно виконати наступне завдання: виправити помилки допущенні при розв’язуванні квадратних рівнянь які було задано додому.
3(5а + 4) – 11а = 15а + 12 – 11а = 4а + 12
-4а + 6у – 13у + 12а = 8а – 7у
Історичний етап «Таємниці острова», «Походження острова». Ми знаємо що острови мають три типи походження – вулканічний, материковий і кораловий. Якого ж походження острів Раціональних Чисел?
Випереджаюче домашнє завдання.
Розв’язування задач. «Будуємо житло»
Кожне плем’я повинно збудувати житло. Щоб воно було міцним і надійним, необхідно зробити певні розрахунки. Для цього команда дружньо працює над розв’язанням задачі.
Усі команди виконують одне і теж завдання. Команда яка впорається правильно і швидше записує розв’язання задачі на дошці.
1. Спростіть вираз
2. Винесіть за дужки спільний множник
3. Зведіть подібні доданки
4. Розв’яжіть рівняння
Колективне розв’язування вправ. «Полювання».
Щоб поповнити запаси їжі, ви вирушаєте на полювання. Розв’язавши правильно завдання ви складаєте достовірну картину того, що ви «вполюєте».
Усне розв’язування вправ.
На планшетах записані рівняння, які необхідно розв’язати усно. За кожну правильну відповідь команда отримує «татем».
(8 прикладів)
Естафета. Необхідність острова Раціональних Чисел.
6 учнів доводять що раціональні числа є необхідними в житті.
Естафета «Лист додому»
Пробувши певний час на острові ви сумуєте за рідними. Тому зараз ми будемо відправляти лист додому. А найшвидше прийде лист того учасника який правильніше виконає тестову роботу.
Тести
1. Обчисліть: -3·4 +8:(-4) =
а)14, б)1 в)-5 г)-14

2. Винесіть спільний множник за дужки: 8а-8вс
а) 8(а-в) б) 8(а-8вс) в) 8(а-вс)

3. Зведіть подібні доданки: -3а+5-8+6а
а)3а-3, б)3а+3 в)9а+13

4.Розкрийте дужки -6(4+5у-3в)
А)-24-30у-18в б)-2-1у+9в в) -24-30у+18в

5. Виконайте дії: (-3)2 -9
А)-15 б)-3 в)0 г)-18


Тести
1. Обчисліть: -3·4 +8:(-4) =
а)14, б)1 в)-5 г)-14

2. Винесіть спільний множник за дужки: 8а-8вс
а) 8(а-в) б) 8(а-8вс) в) 8(а-вс)

3. Зведіть подібні доданки: -3а+5-8+6а
а)3а-3, б)3а+3 в)9а+13

4.Розкрийте дужки -6(4+5у-3в)
А)-24-30у-18в б)-2-1у+9в в) -24-30у+18в

5. Виконайте дії: (-3)2 -9
А)-15 б)-3 в)0 г)-18


Естафета «Підійми свій прапор»
У цьому випробуванні ви повинні дістатися верхівки пальми і закріпити на вершині прапор свого племені.
На дошці для кожної команди записані однакові завдання. Члени команди по черзі виходять до дошки і роблять лише одну дію.
Ланцюжок -5(7а-4в) – (-25а + 8в)
V. Оцінювання навчальних досягнень учнів.
Вчитель пропонує командам підрахувати бали і розподілити їх між членами команди.
Команда-переможець називає «останнього героя». Його оцінює вчитель 12 балами. Всі набрані бали команда розподіляє між іншими членами команди, коментуючи своє рішення.
VІ. Підбиття підсумків уроку.
  1. Розв’язування кросворда.
  2. Рефлексія (порівняти отримані результати з очікуваними, проаналізувати, зробити висновки).
Висловіть свої враження від уроку, продовживши речення…
  • Найбільше труднощів я відчув…
  • На наступних уроках мені хотілося б …
  • Я зрозумів, що…
  • Я не знав, а тепер знаю…
VІІ. Домашнє завдання.
Повторити тему «Раціональні числа».
Учні високого рівня –№540, №517(3-4).
Учні достатнього і середнього рівня –№532 (2), №507(3-4).
Всім бажаючим скласти кросворд на тему «Раціональні числа».



Математичний КВК для учнів 5 – 6 класів

Мета: поглибити знання учнів з математики; розвивати їх логічне мислення; виховувати пізнавальний інтерес до предмета, свідоме ставлення до здобутих знань.

Хід гри
Ведучий: Доброго дня, дорогі гості! Ми дуже раді вас вітати у цьому приміщені, де будуть змагатися дві розумні та кмітливі команди.
Ведуча: Але щоб цей захід розпочати, вам слід загадку розгадати.
Ведучий: Цариця всіх наук поважна,
Могутня, щедра і прекрасна,
Блискуче розум розвиває,
Мислити правильно навчає.
Ведуча: Математика! Це слово виникло в Давній Греції приблизно в 5 ст. до н. е. Воно означає «навчання – знання, отриманні через роздуми».
Ведучий: А як ви вважаєте, можна прожити без математики?
Ведуча: Кілька десятиліть тому в одній країні організатори незвичайного конкурсу запропонували написати твір на тему «Як би жила людина без математики». Переможцю обіцяли велику винагороду. Але вона так і не була сплачена, оскільки навіть найбагатшої фантазії не вистачило, щоб уявити собі життя без математики.
Ведучий: Отже, інтелектуально-розважальна гра для учнів 5 – 6 класів розпочинається.
Ведуча: У спортивних змаганнях на арену першими виходять судді. А у нас - «інтелектуальний спорт». Просимо членів журі зайняти свої місця.
Ведучий: Журі має право нагороджувати уболівальників за активну підтримку своєї команди. А може і зняти бали за порушення.
Ведуча: Сьогодні змагатимуться дві команди винахідливих математиків –

І. Привітання команд. (Максимальна оцінка – 10 балів)
Кмітливих учнів ми команда
Розумна, вміла і старанна.
Дружно вмієм працювати,
труднощі разом долати.
Математику ми знаємо
у всіх конкурсах перемагаємо.
Тож ви суперники, стережіться,
Від ганьби убережіться.
Дуже сильно не старайтеся
І швиденько нам здавайтеся.

Ми є учні молодці,
Математики знавці.
Дуже любимо співати,
А найбільше рахувати.
Уболівальників шануємо,
Просимо хай нам аплодують,
Лиш за нас уболівають,
Коли треба – допомагають.
Ой суперники ви наші,
Не напружуйте мізки,
Хусточки вам подаруємо,
Щоб витирали ви слізки.

Противник сьогодні серйозний у нас.
О друзі поважні, вітаємо вас!
Уболівальникам вірним великий привіт!
Сміливо за нами в незнаного світ.
Ми хочемо дуже сподобатись вам.
І вірим, що ви допоможете нам.
Повага вам судді! Привіт вам журі!
Та тільки суворо ви нас не журіть.
І смійтеся з того, що викличе сміх.
Сміятися голосно й суддям не гріх.
Ведучий: Надаємо слово журі. (Кожний член журі піднімає картку з оцінкою. Підбиваються бали кожної команди).
ІІ. Розумова розминка.
Ведучий: Щоб підготувати гравців до важких випробувань, проведемо розумовий бліц-турнір.
Ведуча: Команди по черзі відповідають на запитання. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.
5 клас
1.Як називаються числа, які використовуються при лічбі? (натуральні)
2.Як називають число написане над рискою дробу? (чисельник)
3.Назвіть компоненти дії ділення. (ділене, дільник, частка)
4.Одне яйце варять протягом 4 хвилин. Тоді воно вважається звареним. За скільки хвилин можна зварити п’ять яєць? (за 4 хв.)
5.Горіло п’ять свічок. Дві з них загасили. Скільки свічок залишиться? (дві)
6.На одній руці п’ять пальців, на двох – десять. А на десяти скільки? (50)
7.Двоє учнів йшли до школи і зустрілись їм по дорозі ще п’ять учнів. Скільки учнів прийшли до школи? (двоє)
8. Який казковий герой нагадує вам одиницю вимірювання малих відстаней? (Дюймовочка)
9. На двох гілках сиділо по вісім горобців. Стрілець вистрілив, один горобець упав. Скільки залишилося горобців? (Один, той що впав)
6 клас
1.Назвіть компоненти дії віднімання. (зменшуване, від’ємник, різниця)
2.Назвіть найменше натуральне число. (один)
3.Як називають фігуру, що складається з усіх точок площини, рівновіддалених від даної точки? (коло)
4.Убатька п’ять дочок і кожна з них має брата. Скільки дітей у батька? (шість)
5.Двоє пішли – п’ять гвіздків знайшли. Четверо підуть – скільки знайдуть? (жодного)
6.У будинку 4 кімнати. З однієї кімнати зробили дві. Скільки кімнат стало в будинку? (5)
7. Діда звуть Павлом Івановичем, його внука Михайлом Васильовичем. Як звуть внукового батька? (Василь Павлович)
8. Чому дорівнює добуток всіх цифр десяткової системи. (0)
9. Якими одиницями вимірювання користувалися купці продаючи тканину? (Ліктями)
ІІІ. Конкурс для уболівальників.
Ведуча: Нехай команди набираються сил, а журі виставляють бали. Ми проведемо конкурс уболівальників.
1. П’ять кіп і сім кіп склали разом. Скільки вийшло кіп? (1)
2. У трикутника відрізали два кути. Скільки кутів залишилось? (5)
3.В одній сім’ї два батька і два сина. Скільки в сім’ї чоловік? (троє: дід, батько та син)
4.Що буде з козою, коли їй сім літ мине? (піде восьмий рік)
Ведучий: Слово журі.
ІV. Математичні фантазії.
Ведуча: «Конкурс художників». Максимальна оцінка – 5 балів.
Командам запропоновано зобразити: чоловічка, котика, собачку із геометричних фігур і цифр.
V. Конкурс для уболівальників.
Ведучий: Команди готують малюнки. А для уболівальників, глядачів – гра «Математика у казках, прислів’ях і приказках».
Ведучий: Слово журі.
VІ. Конкурс капітанів.
Ведуча: Сьогодні капітани повинні витримати важкий бій – «капітанське триборство». Капітани повинні правильно виконати завдання за яке отримують 10 балів. Якщо виконувати завдання допомагає команда – 5 балів.
5 клас
1. Записати число 100 п’ятьма п’ятірками використовуючи математичні дії. (5+5+5+5)*5.
2.Пара коней пробігла 20 км. Скільки кілометрів пробіг кожен кінь? (20)
3 . У Мамеда було 10 овець. Усі крім дев’яти здохли. Скільки овець залишилось? (9)
6 клас
1. За допомогою п’яти двійок і математичних дій запишіть число 1. (2+2-2-2:2)
2.Жили триста котів і один чоловік. Скільки було там ніг? (дві)
3. 25 це число чи цифра? Чому? (Число)
Ведучий: Слово журі.
VІІ. Дуель команд. Гра «Хто швидше»
Ведучий: Тепер викликаємо обидві команди.
Ведуча: Перед вами частинки прямокутника, які розрізано на 8 частин. Частинки можна розміщувати як завгодно, при цьому не дозволяється накладати одну фігуру на іншу.
Ведучий: Команда яка швидше і правильно утворить прямокутник отримує 10 балів.
Ведуча: Поки команди працюють у нас віршована пауза.
VІІІ. Віршована пауза.
(Підготовлений заздалегідь учень виконує вірші про математику)
Ведучий: Слово журі.
Ведучий: Шановні учасники КВК, всі щиро вдячні вам за участь у грі, бо головне не перемога, а участь. Хто не виграв сьогодні обов'язково виграє наступного разу.
Ведуча: Кажуть: Найкраще місто те, яке не збудовано.
Ведучий: Найкраща пісня та, яку ще не заспівали.
Ведуча: Найкращий рік той, який ще не прожито.
Ведучий: Найкраща перемога та, яку ще не здобуто.
Ведуча: А щоб це стало можливим, пам'ятайте, що ніяка інша сила не робить людину великою і мудрою, як це робить сила праці. Тож працюйте, прагніть до знань, творіть — і ви завжди будете в житті успішною людиною.
Ведучий: На цьому наше свято закінчено. До наступної зустрічі в цій залі.



Ключі від форту Математика
Мета: перевірити вміння учнів застосовувати набуті знання до розв’язування вправ і задач у нестандартних ситуаціях; розвивати вміння працювати самостійно; сприяти активізації розумової діяльності учнів, виникненню внутрішніх мотивів навчаня4 розвивати бажання застосовувати набутті знання, вміння та навички для досягнення поставленої мети; прищеплювати любов до математики.
Хід гри
І. Організаційний момент.
Учитель: Урок проводиться у вигляді гри «Ключі від форту Буаяр».
Мета гри – здобути скарб. При цьому учні повинні проявити максимум знань з математики. Скарб вважається здобутим, якщо команда відкриє слово-код. Для відкриття слова-коду необхідно здобути 6 ключів, які видаються за правильне проходження кожного етапу гри. Для здобуття одного ключа відводиться певний час. Якщо за цей час гравець не встигає дати відповідь, то в такому разі гравець стає в’язнем, а команді не видають ключ. Кожен ключ має свій колір і форму. Таким чином один ключ відкриває лише відповідну літеру.
Отже, розпочинаємо гру.
Ведучий: Представляємо вам команду ……. , капітан команди…….., інтелектуали…….. .
Ведуча: Вітає математика
сьогодні в форті вас.
Урок незвичний
відбудеться у нас
Ведучий: Зібралася команда –
Розумники-знавці.
Вони із математики
покажуть знання свої.Ведуча: Щоб турнір цікаво почати,
Загадку вам слід відгадати.
Наук цариця недосяжна –
Могутня, щедра і прекрасна –
Блискуче розум розвиває,
Правильно мислити всіх навчає.
Неперевершена її краса,
Чудова логіка струнка.
Скажіть-но, друзі ,
Хто вона така …
Учитель: Переходимо до гри.
Просимо капітана вибрати кімнату і інтелектуала, який буде вести боротьбу.
(Капітан вибирає кімнату 1)
Це «кімната чудес».
Математика – наука віку,
Не дає сумувати чоловіку.
Наступний ключ не за горами.
Шукайте дерево з чарівними плодами.
Усі конверти порожні, а лише в одному є завдання. Учасник повинен швидко знайти конверт з задачею і розв’язати її за 4 хв.
Гусениця за день піднімається в гору по стовбуру дерева на 3 м, а за ніч сповзає на 1 м. Якої висоти дерево, якщо гусениця досягне його верхівки на шостий день? (13м)
Правильне розв’язання задачі приносить команді перший ключ, в іншому випадку – залишається в’язень.

Просимо капітана вибрати кімнату і інтелектуала, який буде вести боротьбу.
(Капітан вибирає кімнату 2)
Це кімната «чарівний прямокутник»
Кімната форму прямокутника має,
Вже давно на гравця чекає.
Розв’язавши в ній задачі всі,
Ви отримаєте ключі.
Для цього випробування нам потрібен розумний і кмітливий учасник. Адже за 3 хв. він має із даних частин утворити прямокутник. При чому части не повинні накладатись одна на одну.
Правильне виконання завдання приносить команді другий ключ, в іншому випадку – залишається в’язень.

Просимо капітана вибрати кімнату і інтелектуала, який буде вести боротьбу.
(Капітан вибирає кімнату 3)
Це кімната «Шанс»
Запрошуємо учасника в якого добре розвинена інтуїція. Пропонуються дві шкатулки. В одній ключ, а в другій - задача. На задачу дається 3 хв.
Ліворуч від знака « = » між числами поставте знаки «+» , або « - » так, щоб рівність була правильною.
2 6 3 4 5 8 = 12. (2+6-3+4-5+8)
Правильне виконання завдання приносить команді третій ключ, в іншому випадку – залишається в’язень.
Просимо капітана вибрати кімнату і інтелектуала, який буде вести боротьбу.
(Капітан вибирає кімнату 4)
Це кімната під назвою «Лабіринт».
Відважний з вас піде в маршрут,
Не так просто шляхами лабіринту йти.
Вершини математики підкорите отут,
І ключ четвертий зможете знайти.
Знайдіть координати закодованої точки. Щоб розкодувати точку ідіть прямо до шафи: візьміть книгу зліва, на другій поличці рахуючи з низу; відкрийте сторінку, знайдіть абзац рахуючи зверху, у слові справа буква є вашою шуканою. Запишіть її координати.
На виконання завдання 3 хв.
Правильне виконання завдання приносить команді четвертий ключ, в іншому випадку – залишається в’язень.
Просимо капітана вибрати кімнату і інтелектуала, який буде вести боротьбу.
(Капітан вибирає кімнату 5)
Це кімната під назвою «Кулька із сюрпризом».
Для цього випробування нам потрібен стриманий і врівноважений учасник. В одній із кульок є завдання яке ви повинні знайти і розв’язати за 4 хв.
Три курки за три дні знесли три яйця. Скільки курок знесуть 90 яєць за 90 днів? (три)
Правильне виконання завдання приносить команді п’ятий ключ, в іншому випадку – залишається в’язень.
Просимо капітана вибрати кімнату і інтелектуала, який буде вести боротьбу.
(Капітан вибирає кімнату 6)
Це кімната під назвою «Пі»
За двісті літ до нашої ери
«Пі» обчислив мудрий Архімед.
Якщо потрібні формули ви знаєте,
На здобуття ключа – вперед.
Із шести запропонованих стаканів ви маєте віднайти той у якому є задача. На виконання завдання – 4 хв.
Довжина кола становить 6,28 см. Знайдіть площу круга яке обмежує дане коло. (3,14)
Правильне виконання завдання приносить команді шостий ключ, в іншому випадку – залишається в’язень.
Вчитель: Ключі ви здобули. Але щоб виграти скарб треба розкрити слово-код. Тому перед вами стоїть наступний етап гри, під назвою «Я думаю, значить я живу». За кожну правильну відповідь ви можете відкрити будь-яку букву у слові. Якщо ж відповідь не правильна команда позбувається одного інтелектуала (який був в’язнем). Частину від скарбу він уже не отримує.
1. Прочитай правильно загадку та відгадай її.
1 говорить, 2 дивляться, 2 слухають. (язик, очі, вуха)
7 братів: роками рівні, іменами різні.
2.Відгадайте слово використовуючи наступні підказки
І. Ним закінчується навчання.
  1. Якби його не було, ніхто б нічого не вчив.
3.Буває вступний, а буває випускний. (Екзамен)

3. Обчисліть, усно, добуток усіх цілих чисел від -10 до 11 включно.

Учні кожним ключем відмикають відповідну букву слова. Правильно розгадавши слово отримують скарб.

Висновки
   Щоденна практика і роздуми, постійний пошук форм і методів сприяють виникненню твердого переконання, що позитивних результатів можна досягти, коли вчитель створює на уроці атмосферу співпраці, взаємоповаги, доброзичливості.
    Моя робота – навчити учнів самостійно здобувати й використовувати на практиці нові знання, вміння співпрацювати, спілкуватися, адаптуватися до нових обставин, знаходити оптимальні шляхи вирішення життєвих проблем. Це і є метою моєї діяльності. Готуючись до уроків, обов’язково аналізую зміст матеріалу, чітко виділяю учням те, що треба зберегти в пам’яті , запам’ятати . Важливі висновки, формули, правила, закони, типові питання, завдання – від них залежить розвиток мислення, розумових здібностей, якість навчання. Вчу умінню користуватися знаннями.
    Отже, інтерактивні методи навчання є найбільш цікавими і ефективними. Під час роботи в групах учень стає не об'єктом, а суб'єктом навчан­ня, він відчуває себе активним учасником подій і власної освіти та розвитку. Це формує в учнів внутрішню мотивацію до навчання та спонукає їх до саморозвитку та самоспостереження. У зв'язку з цим найефективніші уроки, побудовані за традиційною методикою із застосуванням елементів інтерактивного навчання. Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне розв'язування проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації.   Під час роботи в групах учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми, критично мислити, приймати продумані рішення
    Прагну, щоб знання учня були не кінцевою метою, а засобом, щоб вони не перетворювалися в мертвий багаж, а жили в розумовій праці дитини. На уроках прагну до активності, насамперед думки учня, щоб знання добувалися за допомогою вже набутих знань, щоб перед дітьми постало питання, на яке треба знайти відповідь. Хочу, щоб учні запам’ятовували учбовий матеріал через його осмислення. Бо зрозуміти – ще не значить знати, для знань потрібно осмислити, володіти знанням наче уявною кулькою, що обертається до учня потрібним йому боком. Осмислювання часто можна досягти через практичну роботу. В цьому також важливим є застосовування знань. А саме осмислення є водночас і поступовим запам’ятовуванням .
   В своїй діяльності багато уваги приділяю формуванню в учнів навичок навчання, які будуть потрібні їм у процесі життя, самостійності в оволодінні інформацією, знаннями. Намагаюсь створити всі можливі умови для розвитку творчих здібностей, розумового розвитку, самореалізації своїх вихованців. Адже, говорячи словами видатного педагога В.О. Сухомлинського, саме школа повинна допомогти дитині розкрити свої потенційні можливості, стимулювати до саморозвитку та самовдосконалення

Література
1. Сиротенко Г.О. Сучасний урок: інтерактивні технологіії навчання. – Х.: Видав. гр. „ Основа”, 2003. – 80 с. – (Серія „Бібліотека журналу „Управління школою” ; Вип 10). – с. 6 – 7; с. 13 – 14; с. 24 – 29.
2. Лозова В.І., Троцко Г.В. Теоретичні основи виховання і навчання (навчальний посібник для студентів педагогічних навчальних закладів) – Харків, 1997. – 338 с.
3. Литвиненко Г.М., Возняк Г.М. Математика: Проб. підруч.для 6 кл. серед. шк. – 2-ге вид. – К.: Освіта, 1996. – 287с.
4. Дьяченко В.К. Сотрудничество в убучении. – М., 1991. – 192 с.
5. Математика. Плани-конспекти уроків. 6 клас. Видавництво РАНОК.










































Немає коментарів: